Friday, December 3, 2010

kerana aku sayang.

aku bimbangkan mu..kerna ak sygkanmu..
aku nashtkanmu krn aku sygkanmu...
aku menegurmu krn aku sygkanmu..
tp mngapa perlu kau blas dgn kata2 yg mgguris hatiku..
aku pham jika kau x mampu menerima..
tp mngapa sebegitu skali kau ucpkn padaku..
tidakkah kau fham..
itu kerna sygnya aku padamu..
kerana syg aku padamu..
aku x mahu kau hanyut..
kita hanyut dan trus melupakannya..
tapi kau x fham maksdku..
dan kau blas dgn kate2 yg begitu mengguris hatiku..
yg membuatkn ku hampir menitiskan air mata..
begitu sush aku pujuk hati ini..
begitu payah aku nk melupakan kata2 mu sebelum ini..
tp kau curahkan lagi api pd api kmrhan aku yg msih blum hilang..
utk ap??
utk ap kau buat aku begini??

kata2 blh mnjadi pedang yg pling tajam menikam di hati..lukenye blh sembuh tapi prutnye akn ade...
aku tkut kerana parut itu, aku x mampu lagi menyayangi kau sepenuhnya..
aku takut kerana parut itu, begitu mudah ak mncari kesalahanmu..
dan begitu pyah ak melupakan kesalahanmu pdku..

aku tau..ak juga bersalah..
tp ntahla..
cuma aku mau kau tahu..
kerana aku syang..
kata2 itu lahir..
kerana aku mahukn kau yg mmbimbingku nnti andai benar kite dijodohkan..
aku mahu kau yg membimbing bakal2 ank kita nnti..
mase xpjg..
andai hari ini aku berkata..
dan esok aku sudah tiada..
dan tiada ap yg aku ubh dlm diriku..
hidupku jdi sia2..
ak bkn hambaNya yg terbaik..

aku sedih..
sedih dgn keadaan ini..
aku syangkan kau..
ak mahukan kau..
dan skali lagi.
kerana syg itu..aku ambil brat akn dirimu..
tp engkau x rase begitu..
dan tiada apa yg blh aku katakan lagi.

Wednesday, December 1, 2010

Petikan dari artikel...

buat prdoman diri sendiri dan shbt2.

Bagi couple yang benar-benar serius pula,ingatlah bahawa semakin banyak kemanisan yang kita teguk dalam pergaulan bebas sebelum berkahwin sebelum berkahwin,maka semakin tawar dan hambar pula pergaulan kita sebagai suami isteri nanti(selepas berkahwin).Sebaliknya semakin kita dapat mengawal diri kita dari melakukan sesuatu yang dilarang oleh islam.Maka semakin manislah cinta kita nanti..

Buat lelaki,jika anda benar-benar sayangkan si dia.Hormatilah dia,peliharalah dia  dan perlakukan si dia sewajarnya seperti orang yang anda sayang.Jangan hancurkan hidup dia hanya kerana keseronokan yang sementara.Jika sayangkan permata,maka tempatkanlah permata itu di tempat yang sewajarnya.tempat itu mestilah selamat,terlindung dan dilindungi.Jangan sesekali didedahkan,disepahkan.Jangan manisnya dikecap,sepahnya dibuang.
Bagi jejaka,jika anda sayangkan si dia.Maka jagalah kehormatan si dia-bakal ibu kepada anak anda nanti.Sesungguhnya hanya ibu yang baik dapat mendidik anak yang baik.

sudahla sudah.

mungkin ini mmg yg dtakdirkn untuk aku. skrang bkn mase aku. aku blum bersedia utk semuanya. tugas aku skrang adlh untuk mncapai cita2 aku. membanggakan mak, abh, diri sndiri, kwn2, msyrkt, n yg pling penting agamaku. berat utk aku buang perasaan ini, kerana bukan mudah untuk aku semaikn rase yg ad skrang, tp mgkin ini adlh jln yg terbaik. mgkin dia bkn untukku dan aku bkn untuknya. 

kata2 aku dia anggap mainan. mgkin skrang masenye utk aku buktikan kesugguhan kata2 aku. sukar untk aku lupakan dia, tp aku perlu kuat, jgn tenggelam dan hanyut dlm perasaan yg x akn kekal ni. 

aku x nk sejarah berulang lagi. kerana insan bernama lelaki, aku hlng kwalan diri yakni aku x mampu fokus dlm ap yg aku lakukan. fkiran aku jadi serabut. n akhirnye, ak yg terima padahnye..tp si dia di sana..ttp gembira dgn hidupnye. untuk ap aku jadi bodoh utk lelaki yg x mampu nk hargai aku. utk ap aku brsedih utk lelaki yg bgitu mudh mghancurkan hati dan perasaan aku dan meminta sesuatu yg aku tak mahu berikan? sesungguhnya ia x mudah, tp aku harus kuat. sntiasa berdoa kepadaNya agr dpermudhkn jalan hidupku.

hapuskan sayang itu, lupekan kerinduan itu..walau sukar, tp hanya itu yg harus aku lakukan skrg. biar syg dan rindu itu hnya pada yg berhak menerimanya, hanya untuk Allah..dan insan yang sepatutnya.

aku berdoa agr aku mndpat yg terbaik. Amin. dan utk mndapat yg terbaik, ak juge harus belajar mnjadi yg terbaik. aku juge berdoa untuknye agr dia mndapt yg terbaik utk dirinya.

"Jika seorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal" (Al-Hadith)

Tuesday, November 23, 2010

setelah lame menyepi..

setelah lame menyepi..aku kembali..k..nnti bru post cite bru..hhaahahah..XD

Thursday, September 2, 2010

kenangan itu kembali.

mengapa?? mengapa kenangan itu kembali menerjah minda? mengapa kenangan itu kembali menyapa hati? mengapa? mengapa??

akukah yang mahukan?? atau "ia" yang mahu wujud kembali dalam hati?? tapi..untuk apa?? untuk menyakitkan?? untuk mngingatkan?? untuk melukakan??

sungguh..aku x mahu..sungguh aku x mampu..jauhkan..hilangkan..tolonglah..

hati merintih..jiwa merana..kerana kenangan itu..

minda ku bercelaru..perasaan ku hancur..kerana kenangan itu..

aku hampir mampu..tp kengan itu datang lagi?? adakah petanda?? atau adakah sekadar menguji?? itu aku tak pasti..itu aku tak tahu..

andai kau tahu..berikan aku jawapan..berikan aku kekuatan..berikan aku kemudahan..untuk ku kuatkan hati..untuk ku jauhi..untuk ku menghindari..untuk ku melupakan.

Sunday, August 29, 2010

pandang meja..pandang dinding..

pandang meja..pandang dinding..pandang pinggan..pandang meja balik..pandang dinding balik..ulang2..ulang2..huhuh..
tau kenape?? sbb rini first time bukak pose sowg2!!!!!!!! huhuuhuhu..cedeynye!!!:-(

Tuesday, August 24, 2010

it's better late than never

yes..i know i'm wrong. people make mistakes.

hanya aku yg tau ap dlm hati aku. die ad hak nk mrh..tp it's not that i hate that person..cume mungkin kelakuannya saja yg aku x suke sbb die kwn aku.

mgkin slh aku juge sbb slalu dgr dr sebelh pihak..itu yg slalunye mmbuatkn aku brcakap..sbb ak sedih bile hamba Allah nie meluahkn prasaan die..ak cube nk tlg shbt aku nie..tp aku x blh..sbb ak x nk die kate aku bz body..masuk cmpur hal die..dgn kbykn org aku bersembang..di sebalik ak berckp2..ad aku selitkn..mcm mane nk tlg die..mcm mane nk bg org penting ni tak mrh kt die..tp..ntahla..

terpulang die nk maafkan atau tak..yang penting ak da mntak maaf n i know that it's not easy for that person untuk maafkan aku..but again..i'm sorry..da lame ak x bercakap pasl die..n everytime ak ckp..apbila ak rase ad bnda yang x kena. mgkin die menganggap..aku yg paling byk bercakap pasl die..tp sumtimes..people yg kite npk xde pape..kite npk sgt2 baik to us..n x byk mulut mcm aku ni..xkn bercakap pasl die tp hakikatnya..kdg2 org mcm nie yg lebih byk bercakap pasl die dari aku..she won't know but i know..tp xpela..dari dulu mmg mcm nie..aku slalu dianggap mcm tu just becoz i talk much. tp x kisahla..

ak sygkan die as kwn aku..kalo x ak blh brukkn die pada org yg agk penting tu..tp aku x sanggup..x sanggup dsbbkn kata2 aku..org tu akn pandang serong pada dia..terpulang sama ada nk percaya atau tak..sama ada nk maafkan atau x..yes..i'm wrong..but everytime msti i felt guilty..

again..i'm sorry. gud luck utk exam esok. semoga kite semua berjaya n dipermudahkan olehNya..insyaAllah..

Ya Allah..ampunkan dosa2 aku..aku bukanlah manusia yang sempurna. semoga sahabat aku nie jugak akan memafkan aku. amin.

Saturday, August 14, 2010

sedapnye!!!!!

oh..bihun goreng yang ku masak..sedapppp...=)))


nie la juadah istimewa rini..ehhehe..sayur2an..n bebola..tp ni version yg x siap lagi..v(^_^)v


ok!! ni yg da siap..hehhe...tambhan udang n sotong goreng tepung..nyum2!!!=)))


dari view yang lain..


ni plak..kakak ku yg msak..daging goreng kicap..sedappp!!!!!


haa...ni la juadah berbuka malam nie..sedap!!!! ad satu lagi..bubur pisang cmpur gandum...sedapp!!!! alhamdulillah...tggu juadah esok pule..hehehhe...v(^_^)v

masih tak mampu.

adakah aku salah mentafsir? ak yakin apa yang aku lihat, ap yg aku baca adlh kebenarannya.

DIA..sememangnya sudah bertemu dgn pilihan hatinya yg sebenar2nya..siapa aku untuk membantah atau merelakan. ak seperti x pernah wujud dlm hidupnya. begitu mudah DIA tinggalkan aku terkapai2 tenggelam dalam perasaan yang DIA ciptakan di hatiku. atau mungkin aku salah faham atas kata2 dan tindakannya. ya, mungkin itu yang sebenarnya. AKU SALAH FAHAM..AKU SALAH MENTAFSIR..AKU SALAH DALAM SEGALA2NYA..

cemburu?? sedih?? marah?? rindu?? tidak keruan?? itu semua aku rasakan. tapi wajarkah..perlukah aku rasakan itu sekarang. adkah DIA akan tahu perasaan yang aku rasakan..apa yang aku luahkan disini..adkah dia tahu?? ak harap DIA tahu..tp andainya DIA tahu..adkh keaadaan akn berubh? tiada apa yang akan berubh. semuanya kekal seperti ini.

jujur ku katakan..aku CEMBURU..arghh!! tapi skali lagi..SIAPA AKU??? berhakkah aku mempunyai perasaan seperti itu?? andai kita masih berhubung..mungkin boleh ku anggap bulan ini sebagai genap setahun kau katakan kau sukakanku..tp..itu hanya angan2..itu hanya mimpi..mimpi yang x akan menjadi realiti.


apakah caranya untuk aku lupakan KAU??? makin ku berdoa..makin kuat bayanganmu muncul di ingatan..atau adakah ini hanya cubaan dan dugaan dariNYA buatku?? YA ALLAH..berat sungguh ujianmu ini..setiap kali DIA muncul dalam ingatanku..hatiku merintih..merintih rindukannya..merintih teringatkannya..tak mungkin aku lupakan setiap yang pernah berlaku antara kami..walaupun mgkin bagi DIA..semua itu tiada makna.

kepada insan tersebut..andai kau mahukan rasa yang aku ada untukmu hilang..berikan aku penjelasan..mengapa dulu kau hadir?? mengapa dulu kau begitu?? mengapa tutur2 katamu seperti itu dulu??? MENGAPA?? MENGAPA?? kerna KAU aku hampir hilang kekuatan...kerna KAU aku hampir lalai..tp mungkin segala2nya adalah KERNA AKU! JELASKAN!!! JELASKAN!!!

aku rindu kamu..rindu yang teramat sangat..tp tak pernah KAU tahu..kerna KAU..x pernah lagi fikirkanku..x pernah lagi mahu tahu tentangku. SEMUANYA DUSTA!!!! KERNA KAU TELAH JUMPA YANG LEBIH SEMPURNA..YANG LEBIH SERASI DENGAN DIRIMU..BUKAN SEPERTIKU..

cantik ke x cantik???

haa..rini best giler!! bukak pose kat umah..heheh..sdap2 mkn masakn mak..rindu giler..heheh..=D

td blik2 terawih...lyan la satu cite kt tv2 nie..tajuk die serasi..bleh than gak cite die..lwak pon ade..haha..yang x ley blah nye..satu watak nie name die eton..teringt plak ad beberapa org pggil aku name tu..kesah die cm ade kene sket la ngan aku..cume plakon die tu kenyataannya mmg cun..aku x la..hahahahaha..XD

cmni kesahnye..ad laki nie (pierre andre)..die kawen ngn pompuan lawa..cun..name die tina..(rozita che wan)..pastu pompuan nie tgglkn die sbb jumpe laki lain..pastu suami die pon terabai la..disbbkn terabai..kwn die tlg la crikkn org gaji..org gaji die ni..gaye2 cm kuno sket la..pakai spek old skool (aku pon pakai spek), pkai tudung cm agk serabai (ak pon same..hahha..), x pndai bergaya (mcm aku gak)..bdan x solid aka slim (mam ak gak tu..hahah..)..n yg pling x leh blah..name pompuan tu eton (lakonan sharifah sofea yg agk cun la jugak..haha..)..sume ciri2 mcm aku kan..haha..

pastu pompuan nie pon jatuh hati la kat laki nie..aka majikan die..tp majikan die ni xnk mule2..dgn alasan pompuan nie x pndai bergaya..bdan mcm jantan..x cun, mcm2 la..mcm bukan taste tipikal seorg laki la..tp pompuan ni pdai masak (mcm aku..*perasan giler*..hahahaa..!!), pndai kmas umah, buat segala bagai keje umah la..tp disbbkn kekurgn fizikal..laki tu xnk..tp da last2..laki tu trime gak die..

ok..mmg agk2 mcm nseb ak la kan..hahah..xde org nak..sbb x lawa..x pndai bergaya..bdan x slim..x mnrik bagai..lantak la..ap aku kesah!!! huuu..persoalannya di sini..mane korg wahai kaum adam sekalian nk pilih kalo ni je plihan yg korg ade..n kepada kaum hawa..ap pndapat korg pasl ni?? mane yang patot dijadikan ukuran?? paras rupa..atau sebaliknya??

pandai masak + pandai kemas umah + pandai amik hati + pandai jaga hati + baik hati + peramah + pandai wat mcm2 keje la...
TAPI
x lawa + x cun + x pandai bergaya

ATAU PUN..

x pandai wat segala2 tu..
TAPI
cun + lawa + pandai bergaya 


MANE PILIHAN ANDA??!?!?

Thursday, August 12, 2010

don't keep complaining.


Don't complain because you don't have. Enjoy what you've got.
H. Stanley Judd

"If you don't like something change it.
If you can't change it, change your attitude.
Don't complain."
Maya Angelou 
 
"You can complain because roses have thorns,
or you can rejoice because thorns have roses."
Ziggy 
"Now, 10 years later, the person who talked and complained is still talking and complaining and still remains in the same position. The person who took the initiative and found solutions has been promoted several times."
Catherine Pulsifer, from How Valuable Are You? 

"If you have time to whine and complain about something then you have the time to do something about it."
Anthony J. D'Angelo 
I must be getting absent-minded. Whenever I complain that things aren't what they used to be, I always forget to include myself.

if we stop from complaining everyday..or from day to day..we'll find that our life is great!!! n we have had everything..that is actually enough for us. so, don't complain too much..as we ourselves will be frustrated, angry and unsatisfied with everything. enjoy things that we have had. appreciate it.

Wednesday, August 11, 2010

terima kasih.

jgn berat mengucapkan terima kasih..
baik sahabat, kenalan baru, adik beradik, ibu bapa, guru, pelajar..
atau apa sekali pun..
selagi kita masih manusia..
berterima kasih pada orang lain.
kerana dengan ucapan itu akan lebih mengeratkan hubungan..
jangan lupa..
ucapkan terima kasih..
atas pertolongan orang..
atas usaha orang lain membantu..
atas segala2nya..

TERIMA KASIHMAK, ABH..
TERIMA KASIH ABG, KAKAK,
TERIMA KASIH SAHABAT2..
TERIMA KASIH CIKGU..
TERIMA KASIH SEMUANYA....

miss u.




YES!! I MISS U A LOT!!!!!!(T_T)

Tuesday, August 10, 2010

kecewa.

sejujurnya..aku msih mengharap pada dia yang dulu. yang pertama mengatakan suka pada aku. nmun..ak kecewa..tetapi aku hrus trima..mgkin die sudah menjumpai yg lbih baik dariku..mgkin yg lbih sempurna buatnya.

pada SI DIA..
semoga bahagia selalu..
kenangan yang pernah ada dulu..
yang memberikan aku sinar harapan..
yang memberikan aku keyakinan..
yang memberikan aku kekuatan..
xkan aku lupa sampai bila2..
nama, wajah, sifat2nya..kematangannya..
xkan aku lupa sampai bila2..
mgkin selepas dia ad yg lain..
tp xkn pernah sama seperti dia..
xkn sama rasa seperti dia..
dan kini sudah tiada..
semuanya hilang..
semuanya lenyap..
dia, yg dulu..yg skarang..
yg akan dtg..
ak x pasti..
tp buat dia yg dulu..
aku rindu kamu.

kulihat kau bahagia..
dengan si dia..
mgkin jodoh antara kita tiada..
mgkin dia itu adlh untukmu..
dan kau adlh untuk dia..
mgkin aku tdk patut hadir walau seketika pon dlm hidupmu..
semoga bahagia..
aku bahagia melihat kau bahagia..

ya Allah..
andai dia bukan untukku..
sekali lagi aku pinta..
jauhkan dia dari fikiranku..
dari hatiku..
dan hilangkanlah sayangku itu padanya..
ttp kekalkn ukhuwah kami sebagai saudara seIslam..
jgn Kau hadirkan dia dalam mimpiku..
jgn kau biarkan aku fikirkannya..
kerna secara jujurnya..
ak x dpt melupakannya..
aku sayangkannya..
aku rindukannya..
aku rindu dengan kata2 nya..
dengan semngat yg die beri..

ya Allah..berikanlah aku kekuatan..
amin.

Monday, August 9, 2010

jgn mudah percaya.

wanita..
insan yang dianggap lemah..
zahir dan batin..
mudah dipermainkan..
mudah diperdaya..

aku..mgkin slalah satu darinya..
bkn sekali..tp dua kali..
dan yg keduanya lbih truk dr yg pertamanya..
bodoh, x berfikir, lalai..
itu yg terjadi..

apa yang penting bg seorang wanita..
maruah..
jagalah..
jagalah kehormatan kita..
insyaAllah..
kita akan bertemu dgn yg terbaik..
yg dtaktirkn buat kita..
asalkan..
pelihara diri, jaga maruah..
astaghfirullah..

di bawah ada satu artikel yg aku baca.. mai bace ramai2 ye..=))


Penyusun: Ummu Uwais dan Ummu Aiman
Muraja’ah: Ustadz Nur Kholis Kurdian, Lc.


Wahai saudariku muslimah, wanita adalah kunci kebaikan suatu umat. Wanita bagaikan batu bata, ia adalah pembangun generasi manusia. Maka jika kaum wanita baik, maka baiklah suatu generasi. Namun sebaliknya, jika kaum wanita itu rusak, maka akan rusak pulalah generasi tersebut.
Maka, engkaulah wahai saudariku… engkaulah pengemban amanah pembangun generasi umat ini. Jadilah engkau wanita muslimah yang sejati, wanita yang senantiasa menjaga kehormatannya. Yang menjunjung tinggi hak Rabb-nya. Yang setia menjalankan sunnah rasul-Nya.

Wanita Berbeda Dengan Laki-Laki

Allah berfirman,

وَمَاخَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلاَّلِيَعْبُدُوْنِ

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (Qs. Adz-Dzaariyat: 56)

Allah telah menciptakan manusia dalam jenis perempuan dan laki-laki dengan memiliki kewajiban yang sama, yaitu untuk beribadah kepada Allah. Dia telah menempatkan pria dan wanita pada kedudukannya masing-masing sesuai dengan kodratnya. Dalam beberapa hal, sebagian mereka tidak boleh dan tidak bisa menggantikan yang lain.

Keduanya memiliki kedudukan yang sama. Dalam peribadatan, secara umum mereka memiliki hak dan kewajiban yang tidak berbeda. Hanya dalam masalah-masalah tertentu, memang ada perbedaan. Hal itu Allah sesuaikan dengan naluri, tabiat, dan kondisi masing-masing.

Allah mentakdirkan bahwa laki-laki tidaklah sama dengan perempuan, baik dalam bentuk penciptaan, postur tubuh, dan susunan anggota badan.

Allah berfirman,

وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأنْثَى

“Dan laki-laki itu tidaklah sama dengan perempuan.” (Qs. Ali Imran: 36)

Karena perbedaan ini, maka Allah mengkhususkan beberapa hukum syar’i bagi kaum laki-laki dan perempuan sesuai dengan bentuk dasar, keahlian dan kemampuannya masing-masing. Allah memberikan hukum-hukum yang menjadi keistimewaan bagi kaum laki-laki, diantaranya bahwa laki-laki adalah pemimpin bagi kaum perempuan, kenabian dan kerasulan hanya diberikan kepada kaum laki-laki dan bukan kepada perempuan, laki-laki mendapatkan dua kali lipat dari bagian perempuan dalam hal warisan, dan lain-lain. Sebaliknya, Islam telah memuliakan wanita dengan memerintahkan wanita untuk tetap tinggal dalam rumahnya, serta merawat suami dan anak-anaknya.

Mujahid meriwayatkan bahwa Ummu Salamah radhiyallahu ‘anha berkata: “Wahai Rasulullah, mengapa kaum laki-laki bisa pergi ke medan perang sedang kami tidak, dan kamipun hanya mendapatkan warisan setengah bagian laki-laki?” Maka turunlah ayat yang artinya, “Dan janganlah kamu iri terhadap apa yang dikaruniakan Allah…” (Qs. An-Nisaa’: 32)” (Diriwayatkan oleh Ath-Thabari, Imam Ahmad, Al-Hakim, dan lain sebagainya)

Saudariku, maka hendaklah kita mengimani apa yang Allah takdirkan, bahwa laki-laki dan perempuan berbeda. Yakinlah, di balik perbedaan ini ada hikmah yang sangat besar, karena Allah adalah Dzat Yang Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Mari Menjaga Kehormatan Dengan Berhijab

Berhijab merupakan kewajiban yang harus ditunaikan bagi setiap wanita muslimah. Hijab merupakan salah satu bentuk pemuliaan terhadap wanita yang telah disyariatkan dalam Islam. Dalam mengenakan hijab syar’i haruslah menutupi seluruh tubuh dan menutupi seluruh perhiasan yang dikenakan dari pandangan laki-laki yang bukan mahram. Hal ini sebagaimana tercantum dalam firman Allah Ta’ala:

وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
 
“dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya.” (Qs. An-Nuur: 31)

Mengenakan hijab syar’i merupakan amalan yang dilakukan oleh wanita-wanita mukminah dari kalangan sahabiah dan generasi setelahnya. Merupakan keharusan bagi wanita-wanita sekarang yang menisbatkan diri pada islam untuk meneladani jejak wanita-wanita muslimah pendahulu meraka dalam berbagai aspek kehidupan, salah satunya adalah dalam masalah berhijab. Hijab merupakan cermin kesucian diri, kemuliaan yang berhiaskan malu dan kecemburuan (ghirah). Ironisnya, banyak wanita sekarang yang menisbatkan diri pada islam keluar di jalan-jalan dan tempat-tempat umum tanpa mengenakan hijab, tetapi malah bersolek dan bertabaruj tanpa rasa malu. Sampai-sampai sulit dibedakan mana wanita muslim dan mana wanita kafir, sekalipun ada yang memakai kerudung, akan tetapi kerudung tersebut tak ubahnya hanyalah seperti hiasan penutup kepala.

Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, ia berkata:

“Semoga Alloh merahmati para wanita generasi pertama yang berhijrah, ketika turun ayat:

“dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung kedadanya,” (Qs. An-Nuur: 31)

“Maka mereka segera merobek kain panjang/baju mantel mereka untuk kemudian menggunakannya sebagai khimar penutup tubuh bagian atas mereka.”

Subhanallah… jauh sekali keadaan wanita di zaman ini dengan keadaan wanita zaman sahabiah.

Sebagaimana dijelaskan sebelumnya bahwa hijab merupakan kewajiban atas diri seorang muslimah dan meninggalkannya menyebabkan dosa yang membinasakan dan mendatangkan dosa-dosa yang lainnya. Sebagai bentuk ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya hendaknya wanita mukminah bersegera melaksanakan perintah Alloh yang satu ini.

Allah ‘Azza wa Jalla berfirman: “Dan tidaklah patut bagi mukmin dan tidak (pula) bagi mukminah, apabila Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, kemudian mereka mempunyai pilihan (yang lain) tentang urusan mereka, dan barangsiapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya. Maka sungguhlah dia telah sesat, dengan kesesatan yang nyata.” (Qs. Al-Ahzab: 36)

Mengenakan hijab syar’i mempunyai banyak keutamaan, diantaranya:
  1. Menjaga kehormatan.
  2. Membersihkan hati.
  3. Melahirkan akhlaq yang mulia.
  4. Tanda kesucian.
  5. Menjaga rasa malu.
  6. Mencegah dari keinginan dan hasrat syaithoniah.
  7. Menjaga ghirah.
  8. Dan lain-lain. Adapun untuk rincian tentang hijab dapat dilihat pada artikel-artikel sebelumnya.

Pernikahan, Mahkota Kaum Wanita

Menikah merupakan sunnah para Nabi dan Rasul serta jalan hidup orang-orang mukmin. Menikah merupakan perintah Allah kepada hamba-hamba-Nya:

“Dan nikahkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (menikah) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (Qs. An-Nuur: 32)

Pernikahan merupakan sarana untuk menjaga kesucian dan kehormatan baik laki-laki maupun perempuan. Selain itu, menikah dapat menentramkan hati dan mencegah diri dari dosa (zina). Hendaknya menikah diniatkan karena mengikuti sunnah nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan untuk menjaga agama serta kehormatannya.

Tidak sepantasnya bagi wanita mukminah bercita-cita untuk hidup membujang. Membujang dapat menyebabkan hati senantiasa gelisah, terjerumus dalam banyak dosa, dan menyebabkan terjatuh dalam kehinaan.

Kemaslahatan-kemaslahatan pernikahan:
  1. Menjaga keturunan dan kelangsungan hidup manusia.
  2. Menjaga kehormatan dan kesucian diri.
  3. Memberikan ketentraman bagi dua insan. Ada yang dilindungi dan melindungi. Serta memunculkan kasih sayang bagi keduanya.
Demikianlah beberapa perkara yang harus diperhatikan oleh setiap muslimah agar dirinya tidak terjerumus ke dalam dosa dan kemaksiatan dan tidak menjerumuskan orang lain ke dalam dosa dan kemaksiatan. Allahu A’lam.

Referensi:
Menjaga Kehormatan Muslimah, Syaikh Bakar Abu Zaid.
***
Artikel www.muslimah.or.id

semoga mendapat sesuatu dari artikel ini..insyaAllah..

Ya Allah..ampuni dosa2 ku..kerana melupakan mu..dan melakukan dosa2 yg sgt besar...astaghfirullah.

Sunday, August 1, 2010

senyap, sunyi, aku sendiri.

salam..lame sungguh da x post kt cni..stiap kali nk tulis..ad je yg mmbntutkn..trus x jd post pape..hurm..tp kali ni..insyaAllah..jadi..=))

HIDUP??
skang ni xde yg mnarik..masih lgi mcm biase..yg dtg akn dtg..yg pergi akn pergi..yg pernah dtg akan pergi..hidup seorang mgkin lbh sesuai bagiku. aku mgkin blum menemui insan sebenar untuk jadi peneman hidup..bak kata abg aku..aku msih muda..x perlu mncari skarang..tp aku ttp risau..sentiasa ku berdoa agar dipertemukan seseorg yg boleh membimbingku, mengajarku, berkongsi ilmu, memberikan ku keyakinan, memberikan ku semangat untuk menjadi seorang yg berguna, menjadi seorang yg kuat, yang sentiasa mengingatiNya dan sentiasa meperbaiki diriku sendiri. ap yg pernah terjadi tidak akn ku anggap kesilapan, walau ku tahu begitu besar salah dan silap yg telah ku lakukan..yg tak pernah aku terlintas ak akn lakukannya..MAAFKAN AKU YA ALLAH. ak xkn sebegitu lagi. masa untuk aku perbaiki diri. itu ku jadikan pengajaran dalam hidupku. 

STUDY??
masuk yr 4..alhamdulillah..ak mkin dpt rasakan keseronokan belajar..ak cume berharap aku kan lebih kuat mnghadapi hmpir 2 thun lg aku di sini. moga aku berjaya. InsyaAllah..dan pada dia..moga berjaya..sem terakhir buat dia..moga dia berjaya dalam hidupnya, kerjayanya dan apa2 yang diimpikannya..dan sentiasa bahagia..kebahagiaannya adalah kebahagiaan untukku jua. menyayangi, menyintai, tidak semetinya memiliki. aku terima itu.

aku harus kuatkn diri, kuatkn iman. jgn mudah terpedaya. jgn mudah membiarkn syaitan menggoda dan menghasut. Astaghfirullah..ap aku da lakukan. mnyesal. pasti. tp x mgkin ak dpt ubah.

dia yang dulu. datang lagi. datang dalam mimpi. x dpt aku nafikan. dia masih ada dalam ingatan. tak mudah aku lupakan org yg pernah ak btul2 sayangi sepenuh hati. ap dia lakukan padaku. aku terima. mgkin itu jalan yg tertulis bagiku. adkh mimpi yg ada skdr mainan atau pemberi harapan? perlu aku percaya atau perlu aku lupa?? bingung. resah. gelisah. tp xkn merubah apa2. 

Ya Allah, pertemukan aku dengan seorang lelaki yakni suami yg soleh, yg boleh membimbingku ke jalanMU, menghormati diriku sebagai wanita, membantuku menjaga maruahku. andai dia yang di hatiku adalah untukku, Kau dekatkan hati-hati kami..tetapi andainya dia bukan untukku dan aku bukan untuknya, Kau jauhkan hati kami dari perasaan yg tidak ke arahMU. AMIN.

aku rindu dia.

Sunday, June 6, 2010

mahu atau tidak??

jika mahu...tunjukkan..jika tidak..lepaskan..jangan permainkn..andai kau tak benar mahu..

Saturday, May 29, 2010

adakah kau tahu??

emosi yg kurg stabil..jd sensitif, cpt mrh, sedih, asek nanges..die?? ntah ke mane..ntah jd ap..

Wednesday, May 19, 2010

sedih..sedih..sedih..T_T

arini adlh ari yg sgt sedih ok..sgt2..first time dlm seumur hidup..aku hilang purse!!! arrgghh!!! x penah weh..sedih sgt2..yg lgi sedih sbb purse tu bkn dlm handbag aku (sbb aku x bwak handbag)..purse tu dlm handbag kwn..n ntah kenape hari ni msg2 mcm lalai...slalunye x pernah brg2 kami dibiarkn x berjaga..tp arini beg2 trsebut trbiar begitu shaja...huhu..

khilangan tu..wlaupon sukar diterima..tp nk wat cne..so, lpas kejadian trsebut..aku ngn kwan2 aku (btw, ad sorg lg kwn pon purse die kene curik gak) pegila ke security punye tmpt kt ikea tu..wat report bagai..aku tepon mak sume..bg tau kt mak..n seperti yg diduga..kene mrh la kn..huhu..sedih..:-( pastu kononnye..nk mengadu la kt si die aku yg sorg tu..dgn hrapan die akn menengkn aku nie..tp npknye..smkin mnmbulkn kmrhn..huhu..sedih btul..lain aku hrapkn..lain yg aku dpt..pastu ak pon mlas arr nk lyan da..biala die xnk layan aku nie..nk wat cne kn..huhu..T_T

pastu kitorg pon mnuju blik ke slyang..ak x brani nk drive..lesen ngn ic xde maa..so, mtak tikot yg cantek itu tlg drivekn keteku (tq tikot..=)) )..huhu..pastu kami trus menuju ke ipd gombak..sbb nk wat report aku hlg ic n lesen..so pegila wat report bagai..skali die kate kene g damansara gak sahkan report tu..adoi..satu keje lg..esok kene la pegi damansara..pastu kene g wat ic, wat lesen, wat bank card..pastu nk pkir elektif lagi..huhu..pnat2..

yg si die tu plak..tunggu punye tunggu..menyepi je..rase mcm die x concern lgsung kt aku nie..jd aku pon tepon la si vivek kwn aku yg sjati utk mndgr luahan hati aku nie..sian kt die kene dgr aku mengamuk..hahha..btw, thankzz vivek..sgt mmbntu..sgt2 lega lpas tu..at least die mndengar ap yg aku nk ckp..n he gave respon yg aku nk dgr..bkn mcm si die tu..huhu...=(( tibe2..hbis je ckp ngn vivek..brula si die nk msg aku..tye2 nape x msg seblum tu..die kate tgk bola!! adoi!!! lg la tmbh skit hati..huhu..die x lyan awek die nie sbb die lyan tgk bola..time2 len aku leh trime lg..x kesah arr kan sbb die suke..tp tang2 aku sdih..n nk org pjuk die xd pon..huhu..sedih btul..kte je syg aku..nk kt aku..tp die x jage hti pon..=((

xpla..nk wat cne..pjuk je la hti sndiri..so..esok...settlekn bnda2 sume..pastu bru leh nk brtenang..skang nie tgh rase gram lagi..gram ngn pencuri tu..skali ngn si die..huhu..

kepada si pencuri..aku x halalkn duit aku yg ko gune tu..mntak maaf la sgt2. semoga ko mndapat balsan yg setimpal.

Saturday, April 24, 2010

lumrah alam...=)))

okok...tibe2..tgk balik gambo2 berjalan2 waktu pergi rural ritu..tringat plak waktu pegi Orang Utan Island kan..sangat comel org utan yg ada di situ..hehe..saya suke!!!!=)) tp kalo sape2 yg antara kami x enjoy..so, akn merasakn tempat ini sgt bosan..tp utk aku..sonok!!!!!heheh...okok...nk tnjuk gambo2 yg ad..gambo mereka la..ap lagi...si comel sume nie..hahah..jgn terkezut ok..=P

ORANG UTAN ISLAND!!! here we come!!!! =)))))

okok...npk tak yg tgh dtg tu???

haa!!! kenalkan...ini MIKE!!!! beso gilo weyh..!!!

heheh...comel kn ank org utan nie?? pkai pampers tau...*shaye comel* hahaha...XD

ank org utan nie lapo kot..gaye cm nk menyusu je...cian die..huhu...

CLOSE UP!!!!=)))) alololo cayang...hehehe...

okok...gambar sensored sket ok..tp mmg ad place khas disediakn utk diorg menyambung zuriat..nie ap ntah name die..ad name..da lupe da diorg namekn kwsn nie ap..huhu...view mmg open..kitorg tgk dr atas...heheh...=D

eh..eh..nak pegi mane tu..hahaha...XD kejo yop kejo!!!!

ok..yg nie adik beradik..da besa sket..tp msih comel...sonok tgk diorg men2...=D

close up lagi!!!!! hehehe...bulatnye mata awak nie...=P

amcm?? comel2 kan?? so..kalo nk tgk..jom pegi ORANG UTAN ISLAND.. dkat Bukit Merah ok!!!!!=)))))))

akhirnye!!!!=)))

ok2...assalamualaikum...akhirnye..ad post bru kan..hehe...to poni...sila bace ok..ok??? heheh...sorila..busy sket skang..and ritu pegi tluk intan for 3 weeks n xde internet ok!! huhu..seksa btul..haishh...n blik2 cni..laptop plak x leh gune ok!!! trpakse la mnumpang kaseh kt laptop org..nie pon tumpang laptop org le nie..haishh...malu2...ok2...akhir2 nie..life mcm besa..hepi je...tp bile tang2 ad konflik..sgt x suke...huhu..=((( sume slh die...die suke mrah tibe2..suke trase tibe2..pastu mule la nk mepek2..huhu...awk, len kali jgn mcm nie tau...nie ad lirik utk awk..hehe..

sayang..jangan ikut perasaan..
marah jangan disimpan..
ku hanya ingin menduga..
dan kini..
aku tahu satu kekasihmu..
HANYA AKU...=))

okok...cukup pasl DIE..dalam mase 8 hari lgi akn FINAL!!! arrghhh!!! yg pling sedih n tensennye...buat pengetahuan..kami XDE STUDY WEEK OK!!! ulangan!!! XDE STUDY WEEK OK!!! haish...bygkn..jmaat hbis klas..pastu..isnin nye final...and utk due postings skali gus!!!! medicine and surgery!!!! argghhh!!!! tensen gile seyh!!!!=((( stadi pon terkontang-kanting...ngn presentation lg satu hal..huhu...xpe2..nie dugaan namenye...sabo2...buat KAMU...tolong la sya..jgn wat saya sedih2 n tensen sebab kamu..huhu...=(((

p/s saya sayang kamu...=)))

Tuesday, March 30, 2010

kecik ati..

kecewanya hati bile rakan rapat meninggikan suara buat pertama kalinya dsbbkn kemrhn die kpd seorg lelaki. maaf kalo atun yg slh..tp jgn dsbbkn lelaki..kwn jd mangsa..:-(

Wednesday, March 10, 2010

not to blame others..

I've come to realize that..actually, I can't manage my emotion very well. yes, lots of advise I gave to my friends around me when they are having problems...but when it comes to me..things are not easy as I say..having a big problems with my feelings bout 1 month ago really affect me..affect my study, as well as my emotion. yes, I can't really control myself at that time..and I admit, since then, I've started to ignore my books and my notes. I kept thinking of him, thinking silly things that only make myself suffers..that make my feelings hurt more. and now..this is what I get..I can't perform well in my exam..I am very2 sad..but, after this..these kind of things will never happen again. insyaAllah..

Tuesday, March 9, 2010

BAD DAY!!!

salam..hari ini hari yg kureng baik utk aku..mgkin ini ujian dariNya..krana aku dpt rasekn aku makin jauh dariNya..inilah ujian yg Dia turunkn agr aku sedar kewujudan aku di dunia ini hanyalah sebagai hamba kepadaNya..utk meminta dari Dia..dan berserah kepadaNya..dan sentiasa mengingatiNya..

maafkan hambu ini YA ALLAH..kerana aku lalai dan alpa..kerana aku semakin kurang berserah kepadamu. ampunilah aku YA ALLAH.

hari ini aku ada exm LONG CASE..aku slalu brase agk cnfident tok mghdapi LONG CASE..tp hari nie..dr awal aku dpt rasekn ad yg x kena..dr semlm lg..mcm ad sumthing yg aku rasekn..ntahla..pg td je..dr bilik lagi..kepala da jd sgt2 pening..rase nk muntah..jln x stabil..rase nk jatuh...aku da rse bnda nie dri 3-4 hri yg lpas lg..tp ingtkn akn ok la..tibe2..pgi nie..jd lg bnda yg sme..stiap kali lpas bgun tido..ak rase nk jtuh bile jln..pastu pale jd pening sgt..nk legakan skit tu..kene baring pastu x yah pkai bntal..flat je..bru rse ok..tp tula..

pg td..dri blik smpila ke bilik exm aku pening. muntah jugak pgi td kt hosp b4 exm start..huhu..nape nie..rase cm x tng lgsung..huhu..bile da smpi turn aku clerk patient..aku dpt rse ad yg x kena..history tunggang langgang..jd blur tiba2..mcm x dpt nk pkir..huhu..bile present pon..mmg byk gile yg x ckup!! exm ngn dato' raja dulu pon x steruk nie..huhu..=(( pe pon haprak..trus nk mmpus..ntahla..tatau nk ckp cne da..nangis teruk gile..x penah ak nanges sbb long case..huhu..

ayt dr chandra n dr rohaya...

YOU ARE DIGGING YOUR OWN GRAVE!! 

aaarrrggggghhhhhhhh!!!

xpe..mgkin skrg bkn rezeki aku...xpe..written wat lek lok.. insyaAllah..huhu..

actually ptg nie rse cm nk g klinik..cek skit pale yg mkin truk nie..tp xpela..mlas plak nk pegi..huhu..esok appoinment dr lagi..huhu..pastu da blh blik umah da..

NAK MAAKKKKK!!!=((((

Monday, March 8, 2010

it's clear now...

at last..u replied..u replied when I've started to forget you. whatever..

yes..atun akn ambik mse lg cket..

your short sentence give me thousands of meanings. now, u've showed everything..it's clear now..thankzz..

I won't hate you but I am very glad that I have this kind of feelings towards you before..indirectly, u've tought me not to trust people easily when they say anything to me..

THANK YOU. IT'S REALLY NICE TO HAVE KNOWN YOU!!

demi sebuah bahagia..


PETUA SENYUM UNTUK BAHAGIA

Mahu hidup bahagia, senyum setiap pagi.

Apakah manusia mampu senyum tanpa sebab?

Apakah manusia boleh melemparkan senyuman sejati jika tujuan senyumnya tidak dapat dikenal pasti.


Maka jika seseorang itu benar-benar mahu membahagiakan kehidupan seseorang, bantulah ia agar tersenyum sendiri. Senyum dari hati, yang bukan dibuat-buat tanpa erti.


Tetapi hari ini saya ingin berkongsi petua. Petua yang diajar oleh guru-guru saya di Fitrah Perkasa. Petua ini petua segera, untuk cepat mengecap bahagia.

Namanya “Ingat 2 Lupa 2

INGAT 1

Ingatlah kebaikan orang kepada kita.


Setiap kebaikan yang orang lakukan kepada kita, ingat-ingatkan selalu. Ia menerbitkan rasa betapa bertuahnya diri sering menerima kebaikan itu. Namun dalam banyak-banyak pihak yang memberikan kebaikan, ingatlah kebaikan Pihak yang paling berjasa kepada kita iaitulah ALLAH.

Hitunglah betapa baiknya Allah kepada kita.


Jika setiap hari kita balik bekerja, ada sejambak bunga di muka pintu, tidak teringinkah kita untuk kenal siapa pengirimnya? Tidak mahukah kita mengucapkan terima kasih kepadanya?


Jika kita bertuah memiliki ibu bapa yang penyayang, isteri yang baik hati, suami yang luhur budi, anak-anak penyejuk mata dan hati, tidak teringinkah kita untuk mengetahui siapa Pengirim semua itu kepada kehidupan ini?

LUPA 1


Di samping mengingati kebaikan orang kepada kita, lupa-lupakanlah kebaikan yang pernah kita lakukan kepada sesiapa. Jangan diungkit-ungkit, jangan disebut-sebut. Apatah lagi dengan tujuan mahu menyakiti.

“Hmm, kalau tidak kerana aku, tak berkubah masjid ini!” kata si sombong.

“Kan dulu aku pernah tolong engkau. Sekarang tibalah giliran untuk engkau menolong aku”, ungkit si dia.


Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. (Al-Baqarah: 264)

Dan jangan sekali-kali diungkit ibadah kita kepada-Nya.


Segala-galanya terlalu halus, remeh dan kecil, jika dibandingkan dengan mana-mana nikmat yang pernah dikurniakan-Nya kepada diri ini.

INGAT 2

Setelah bercakap tentang kebaikan, ada seperkara yang perlu diingat selalu.


Ingat-ingatlah keburukan dan kesalahan yang pernah kita lakukan kepada manusia. Kenang selalu kesilapan kita pada tutur kata dan tingkah laku, jangan mudah dipadam dan dibiarkan pergi tanpa ada pelajaran yang diambil darinya.

Kenangkan ia, ingatkan selalu.

Bukan untuk menyeksa diri, tetapi agar berhati-hati.


Dalam banyak-banyak keburukan yang pernah kita lakukan kepada sesiapa, dosa dan kejahatan kita terhadap Allah itulah yang paling melata, setiap detik dan masa.

Istighfar selalu… kenang-kenangkan salah kita kepada Dia.


Sesungguhnya dosa yang paling merbahaya ialah apabila tiada rasa berdosa. Lupa pada segala jahat kita kepada-Nya, dek satu ujian yang ditimpakan-Nya ke atas kita.


Ingat-ingatlah kekurangan diri ini, kesilapan dan kesalahan yang pernah dilakukan selama ini, bukan untuk menyeksa diri, tetapi agar berhati-hati.

LUPA 2

Manakala keburukan dan kesalahan orang kepada kita, lupa-lupakanlah ia.


Manusia yang paling tidak bahagia ialah manusia yang gagal memaafkan kesalahan orang terhadapnya. Berdendam siang dan malam, memikul beban sepanjang masa.


Orang yang dimarahi sudah pun menyambung hidup gembira hati, kita yang gagal memaafkan dia, terus terseksa mengheret dirinya ke dalam diri, ke sudut mana sekali pun kita pergi.

Deritanya hidup jika gagal memberi maaf, gagal melupakan salah orang kepada kita.

MENGAPA PERLU MEMBERI MAAF


Mengapa harus kita segera menjadi pemaaf?

Kerana kitalah hamba yang mendambakan maaf dan ampun dari-Nya.


Kita hamba yang tak punya apa, sering berlaku dosa dan kurang pula tunduk taatnya. Maafkanlah manusia, agar Dia maafkan kita.


"Ya Allah, sebelum kulelapkan mata ini, ku maafkan setiap manusia yang berkata buruk di depan dan di belakangku"

Semata-mata kerana aku dambakan ampunan-Mu.


Siapa aku untuk berdendam sesama hamba, kerana al-Muntaqim, hanyalah Engkau, Tuhan Yang Esa lagi Perkasa.

Maafkan aku, hamba yang berdosa.

Moga ada sinar bahagia, di hari muka.


adaptasi dari iluvislam.com..

ABU SAIF @ www.saifulislam.com

cantiknya wanita...

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang
yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia;
namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan
menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang
lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan
tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap
keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya
dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu-ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus
miliknya untuk digunakan ketika ia diperlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk
yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat
dimana cinta itu ada."

Sunday, March 7, 2010

I'll try..this time..it's true!!

Having a chat with my friend vivekasugha just now really gives me something to think about. everything he said is true. none are not true. yes, guys will give better picture bout other guys..only guys understand what they are thinking..and what they want.

thankzz vivek..it's very meaningful. before that, I did had a chat with other guy, someone..but with him I can't really talk bout my problems. mybe I'm the one who are not really comfortable telling my problems to him. never mind..huhu..

yes, I admit..things have not being very smooth lately. I think a lot..and now I'm regretting it because I feel like I'm a fool..but there is no use regretting things now. it already happened. 
'why should I think of him who has left me whenever he wanted to do so..'
'why should I think of him when he gave me so much hope but then he denied giving it..'
'why should I trust his words when he didn't really doing what he said..'
why?? why?? why??

yes, maybe because he's the first one to tell me dat he likes me. he's the first guy to tell me that he sayang me..n he's the first guy who told me that he misses me. but now, everything's gone!! u lie to me!! u broke my heart!! n now, i'm trying to accept the fact dat im a fool!! not because liking u soo much but because I trust your words and promises that you've made.

but now. I'll really try. I'll try to forget you because that is what you want. every messages that I sent to you have no replies. thankz..for showing me da truth..for showing me that I shouldn't trust you start from the beginning. n for showing me that i shouldn't put hopes on you anymore. 

now, I'm searching for a guy who could accept me the way I am. who will be beside me everytime I need him. who will always give me support in everything I do. who will never leave me without alasan yg kukuh as I am digantung x bertali. huhu..one day, I'll find that guy, n to find that guy that I want, I have to be the same..accepting him, not leaving him, supporting him..

YA ALLAH, jika dia adalah untukku, Kau dekatkn lah hati-hati kami, tetapi jika dia bukan untukku, Kau jauhkanlah hati-hati kami. dan tunjukkanlah jalan yang terbaik bagi kami. Amin...

Friday, March 5, 2010

~KAU YANG SATU~



Tanpamu akulah yang rindu
Tanpa dirimu ....
Hilanglah manjaku..
Kasihmu kata naluriku
Cintamu hanyalah dihatiku…
Izinkan aku selami hatimu
Izinkan aku bisikkan cintaku
Janjiku pada kau yang satu
Diriku hanyalah untukmu…
corus:
Engkaulah yang satu
Pujaan hatiku
Sucinya cintaku
padamu....
Sayangku ...
Hanya kau yang satu
Kasih dan rinduku....
Milikmu...
stiap kali atun dgr lagu nie..atun ingt abg..huhu..=(( 

~~what is love?? this is lovee...I love YOU all...=))))~~

bday celebration for rahmah, naz n raimi..(wlaupon sume da belated kn..ok pe..hehe..)at surya station..nice food, nice environment..n nice friends!!! heheh...me love it very2 much!! muahhxxx!!!

 ~bday girl..wamachiboyo..~

 
~bday girl..naz..~

  
~bday girl..raimi..~

  

  

  

  

  

 
 
tibe2 penutup gbr2 nie hruf nie kn..myb few people will understand what it means..x kesahla..lbh rmai yg tatau lbih baik..huhu..

p/s I MISS YOU SOOO MUUUCCCHHHH!!!=(((

profession as a doctor..

salam..

being a medical student is not easy..but being a medical offficer, specialist or consultant is much more harder. I admit that, this is my ambition since i was a child..but my interest is not really into this..I love mathematics and physics more than I love biology..but now, there is no turning back. just finish what i've started..n 'he'; before 'leaving' me also told me to finish what i've started n be excellent in it. of course my parents also told me the same thing.

during pre clinical years, I didn't really enjoy what I learn..but when i started to be in the clinical years; since about 8 months ago..i've started to realize that i actually love to be in this profession. seeing the patients everyday makes me think a lot..n makes me realized that life is very short n how important to make our single time valuable. things come unexpectedly. maybe we are very healthy today, but tomorrow..who knows..

meeting n having a chat with these patients also make me realize that everyone is not perfect. we have different problems in life..and this makes me really2 bersyukur with what i've got now. my family, friends, my financial and everything...

yes, i hate reading too much words, but that is what medicine all about..we havo to read..read..read..n read..if not, we are not going to have enough knowledge..n cannot treat our patient well...yg bwah nie only sebahagian dr buku2 yg aku ad..nie mybe suku pon x sampi kot..huhu..punyela byk kan kene bace..tp xpe..sabo..untuk mase depan sndiri coz i don't like people who has no future n don't even think bout their future..sorry ye..huhu..



actually..ckp mlayu la plak eh..i'm very happy sbb dpt bgtau dr zubin one positive finding in a patient. aku tatau before tu ad or tak dr lain yg cek..but i could see that lpas i told him about the positive finding, there is a change in the impression made towards the patient. mksudnye..before nie..findings nie dr len x jumpe..mybe la kan..(tp bkn aku pon yg jumpe..dr nyunt did, it's just that, waktu tu aku yg present bout dat patient)..it's totally different dgn other doctors punye impression..but i'm happy sbb..mistakes mgkin akn berlaku if we don't examine the patient thoroughly..n tak look sebetul2nya the signs that the patient might have..but..seriously...I'M HAPPY!!! hehehe...=P sbb dpt gtau dr zubin bout this..n he is a very good doctor!! die sgt2 care bout the patients..talk to them..jarg dpt jmpe dr yg akn buat dat way..=))

Sunday, February 28, 2010

pertama jua yang terakhir

aku tak suke perasaan mcm nie. tak suke bile perasaan nie sgt2 mengganggu aku. aku bkn seseorg yg mdah menerima org. jd..jgn pernah kau buat aku suka kat kau bile kau tak betul2 sukekn n mahukan aku. aku BENCI..BENCI orang yang mcm nie. kenapa stiap kali terjadi sesuatu..kau mahu aku yang faham akan kau..tetapi x pernah walau sekali pon kau berterus terang atau menceritakn maslah kau pada aku...dan kau tak cuba utk memahami perasaan aku..

aku rasa aku jd bhan mainan. yg mana orang cari bile mereka mahu..dan org tinggalkn bile mereka bosan. aku tau aku tidak secantik org len, tidak menwan seperti org lain, tapi aku juga punya perasaan.

sungguh payah aku nk lupakan kau. nampak je org yg hampir serupa dengan kau..semua kenangan datang kembali dlm kotk fikiran..di sudut hati..timbul semula perasaan yg dalam terhadapmu..perasaan rindu. kau yg pertama buat aku tidak keruan smpai begini..tapi kau tak pernah tau..kerana kau pergi bila kau mahu..dan kau datang bila kau mahu..

aku kecewa...tetapi dalam kekecewaan itu masih terselit satu penantian. aku masih menunggumu..ak hanya akn berputus asa bila kau aku lihat mnjadi milik org lain..

AKU SAYANGKANMU..AKU RINDUKANMU..dan perasaan ini semakin mendalam bile kau semakin menjauhiku..tlglah..tlg jgn seksa perasaanku..katakan yang sebenar agar aku mengerti sebenar2nya hatimu...=(((

sorry roomate ku...

huhu..post nie ditujukn kpada roomateku wlaupon kebarangkalian die tok bce tok sgt sdikit..tp xpla..huhu..sori eh kalo atun ad kecikkn ati kamu..sori kalo atun terlupe wat duty dlm umah nie. sori kalo atun ad x memuaskn ati kamu. mntak maap byk2..huhu..byk kali atun mntak maap tp still wat mende yg sme kn..huhu..tatau nk ckp pe da..sory again..huhu..

Saturday, February 27, 2010

Hari Sukan Fakulti Perubatan Selayang..

hari ni sepatutnya adlh hari Maulidur Rasul..tapi aku pon pelik gak nape pi buat hari sukan hari ni..huhu..xp2..yg pnting kite mengingati Rasulullah S.A.W. wlau ap pon yg kite tgh wat..=)) mgkin ad yg x puas hati dak2 medik kt cni ngn hri sukan ni..tp bermain itu msih satu ibadah kan..=))

ok..ap yg aku masuk eh rini..ak byk men yg indoor sbb x bbrani nk men outdoor sgt. kaki masih blum dlm keadaan yg memuaskn..huhu..so, men la permainan tradisional..hehe..men batu seremban!! die men as a group..so, kalo nk menang perlu ad ahli group yg kuat2..group aku ok..cume, diorang tak besa men batu tujuh..so, sangkut tang timbang tu..snang cite nk ckp..kami kalah la..huhu..tp xp..bdak laki menang..n group aku..bkn nk berbangga..hehe..tp mrkh aku plg tggi n lwn ngn sorg dak laki group lg satu..diorg pon sme..ad 3 org satu grup..yg terer yg sorg tu je la..huhu..ok..da klah kan..xp2..

then, tgahari..patut aku men ping pong..name da bagi pon..tp sbb x yakin punye pasl..aku trik diri..mntak yg lbih brpengalaman men..ye la..stlah brbelas2 tahun x pegang bat ping pong tu..x smpi sebuln yg lpas bru blaja men blik..huhu..konpem2 arr x yakin kan..huhu..sume dok mrah nape trik diri..tp xpela..da lpas pon...

k..da hbis ptg..mlm men plak galah panjang..heheh..=)) klah gak..tp ad satu yg x puas hati..player plak yg jdik pngadil tgh2 men tu kan..ak buat gni slh..buat gitu slh..depe plak lbih dri pengadil..n yg gram..pngadil plak x ckp pape..tau arr satu geng kan...tp mlas la nk gado..kang kate kuang ajar ngn senior lak..huhu.. tp memg xde rules mcm tu sebenanye!!! MENGARUT!!! GERAM GILERRR!!! huhu...tp yg best group mus menang lwan group yg pelik tu..pdan muke!! sape soh wat rules pelik2 cmtu..muahahahahaah..XD

da hbis tu..tatau da nk wat pe..dok bg sokongn je la kat org len yg men..galah panjang laki klah tipis..dpt no 2..xpe..pastu..tgk ping pong lak..bkn rumah sndiri yg lwan..tp layan je la kan..hehe..=P pas game sume da abes..ap lgik..rembat arr bat tu..hehe..=P lpas gian nk men la plak kn..heheh..first men ngn kak shila, fitri ngn nabil..ak satu geng ngn nabil..best..men 3 game..hehe..pastu tukar plak org..men ngn zharif, haris ngn nabil..kali ni aku skali ngn haris plak..sonok gile!! men dgn org yg pndai men mmg byk blaja..thankzz amey sbb die yg mule2 ajar aku men ping pong..hehhe..td plak..haris yg byk ajar skill2 yg bru..best la..hehe..men 3 game gak..so mlm nie..men straight 6 game tanpa rhat!! pergh..pnat gile weyh..ni kene mndi dulu sume baru leh tido..huhuh..thankkzzz la again tadi...memg sgt2 besttt!!! heheh..=P..

itu je la aktv arini..kite tunggu esok plak ye..ttuuunnnggggguuuuuuu....hehehehe...=))

GO DELTA GO!!! DELTA IS THE BEST!! HIJAU PASTI MENANG!! heheheh...=P

Tuesday, February 23, 2010

susah

SUSAHNYE!!! 

NAPE SUSAH SANGAT NIE!!!

ARRRGGGGHHHHHHHHHH!!!!

Monday, February 22, 2010

setiap orang punya masalah

ok..skang nie aku rase sume tgh ad prob kn..ak dgn prob aku, roomate ngn prob die, housemate ngn prob diorg, kwn2 ngn prob memasing, family dgn prob kami...haaiisshhh...ini adlh keadaan besa. tp kdg2 aku tgk mende nie cm bermusim gak kn..tang sorg ad prob..sume pon nk ikut ad prob gak..hahaha...cm aku..roomate aku bru je mlpaskn gram die..aku ok je sblum tu..pas dgr die gram2 tu..ak plak yg jd gram..die ok plak..hahahah...XD ntah pape la ak nie..=P

p/s saya rindu kamu sgt2. da lame kamu syp sunyi..=(( tp xpe..sy faham....=((

cuti sudah habis!!

setelah seminggu bercuti..akhirnya..cuti abeeessss!! waaa!! nk cuti lg la..huhu..blum ad mood nk stadi lg..tp exm nk dkat da nie..tgl 2 mgu lbh je lgi..LONG CASE!! takoottnyeee!! huhu..takut..tp nk stadi mls..cne nie..=(( sape2 leh bg semngat x?? dah la tgh posting medicine skang nie..byk weyh kene bce!! huhu..

tibe2 tringt sumthing..dulu kn ak slalu mntak ad sorg ni bg smanagt..

aku msg:
"tensen la..cm x semangat je..bgla atun smngt sket"

die reply:
"nah!! amik semngat sekilo..hahah.."

tp skarang da xde dah..huhu..wlpon gram gak ngn jwpn tu..tp sbb die yg anta..rase cm relief sket..heheh..=P siyes..wlaupon kdg2 jwpn x seperti yg dhrapkn..tp sbb die yg reply gitu..sumenye jd xpe..tp xpe..yg da lpas..biala lpas...huhu..yg pnting perlu USAHA!! 

p/s: Time is what I need right now. Then, I'll be alright..insyaAllah..

CINTA DALAM HATI



Mungkin ini memang jalan takdirku
Mengagumi tanpa di cintai
Tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
Dengan hidupmu, dengan hidupmu

Telah lama kupendam perasaan itu
Menunggu hatimu menyambut diriku
Tak mengapa bagiku mencintaimu pun adalah
Bahagia untukku, bahagia untukku

reff:
Ku ingin kau tahu diriku di sini menanti dirimu
Meski ku tunggu hingga hujung waktuku
Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya
Dan izinkan aku memeluk dirimu kali ini saja
'Tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
Dan biarkan rasa ini bahagia untuk sekejap saja

repeat reff

Saturday, February 20, 2010

saya suke hijau!!!



hehe...seperti yg ditulis di atas tu..saye suke hijau..hahah..XD ni sumenye org yg bg sebenanye..hehe..yg bear2 comel kaler coklat tu..mus yg bg..waktu bday thn 2007 kot..x ingt da..hehe..=P pastu..yg mus bg lagi ye..lampu katak yg comel tu..itu thun 2008 nye..maceh mus!! cayang muss!!! hehe..=P

pastu..yg katak kaler hijau yg bam2 tu..naz yg bg..tu waktu bday due thun lpas..die bg sbg tukaran kpd patung t**k yg die dpt dr aku..haha..XD..Pastu..yg trbru yg kure2 comel tu..dpt tok bday taun nie..heheh..dripada housemate ku...maceh shume!!! hehe...cayang kooorrraaannnnggg!!muahhxx!!

sume bear2..lampu..katak nie..menemani tidorku..hbis sume aku hempap..hehe..x la..yg plg best nk gnti bntal..kaler coklat tu..nme die bear bear..hehehe..sedap giler wooo!! nk try?? maila ke blikku..hahaha..XD